Portal Inwestora
Wersja dla niedowidzących:
Inwestycje realizowane przez gminę Sosnowiec

Budowa Centrum Dydaktyczno-Naukowego Neofilologii Uniwersytetu Śląskiego w Sosnowcu

Sześć instytutów Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego znałazło siedzibę w nowym gmachu uczelni w Sosnowcu. Inwestycja warta ok. 64 mln została zakończona w 2008 roku. Poprzednia siedziba w której mieściło się Sześć z 10 instytutów Wydziału Neofilologii Uniwersytetu Śląskiego w tym: Instytut Języka Angielskiego, Instytut Kultury i Literatury Brytyjskiej i Amerykańskiej, Instytut Filologii Germańskiej, Instytut Filologii Romańskiej, Instytut Filologii Słowiańskiej oraz Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej nie zapewniała standartów nauczania. Brakowało pomieszczeń dla pracowników naukowo-dydaktycznych oraz dużych sal wykładowych i seminaryjnych. Ciasnota powodowała problemy z prowadzeniem badań naukowych na terenie uczelni.

Nowa siedziba gwarantuje prowadzenie zajęć zgodnie z wymogami ustalonymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. W budynku znajdują się m.in: sala rady wydziału, sale wykładowe i seminaryjne, laboratorium tłumaczeń, restauracja, pomieszczenia biurowo-gospodarcze oraz biblioteka, w której zmieści się 500 tys. woluminów.
Pięciokondygnacyjny budynek ma ponad 9,5 tys. m kwadratowych powierzchni. Korzysta z niego ponad trzy tysiące studentów i 200 pracowników., którzy mają do dyspozycji 700 stanowisk z dostępem do szerokopasmowej sieci szybkiego przesyłu danych.

Teren wokół budynku został zagospodarowany, powstało także 101 miejsc parkingowych. Odpowiednie pochylnie i platformy zapewniają osobom niepełnosprawnym dostęp do centrum. Nowa, przestronna placówka umożliwia szerszą współpracę w ramach Neofilologii z ośrodkami krajowymi, włączanie się do międzynarodowych projektów badawczych, a także zacieśnienie współpracy z zagranicznymi placówkami naukowymi.
Centrum Dydaktyczno-Naukowe Neofilologii Uniwersytetu Śląskiego jest kolejną inwestycją, która zakończyła lata uniwersyteckiej prowizorki.

Budowę Centrum Dydaktyczno-Naukowego Neofilologii UŚ finansowało Konsorcjum Gminy Sosnowiec i UŚ (miasto było liderem konsorcjum), przy udziale dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, uzyskanego z programu ZPORR.


Budowa Centrum Dydaktyczno-Naukowego Neofilologii Uniwersytetu Śląskiego w Sosnowcu - II etap

Gmina podpisała umowę o dofinansowaniu z Marszałkiem Województwa Śląskie go na zrealizowany II etap Centrum Neofilologii. Jego zakres obejmował prace wykończeniowe w dwóch segmentach oraz zagospodarowanie otoczenia. Wartość projektu wynosi ponad 4,6 mln zł, do finansowanie – 85 proc.

W ramach II etapu Projektu wykonano roboty wykończeniowe i instalacje wewnętrzne segmentu VII i VIII. Położono tynki wewnętrzne i podłogi. Zostały wykonane sufity podwieszane i instalacje: wodnokanalizacyjne, elektryczne, wewnętrzne c.o., wentylacyjne, teleinformatyczne. Zamontowano stolarkę i ślusarkę drzwiową oraz windę osobową. Sale wykładowe wyposażono w meble biurowe. Wokół zagospodarowano 3904 metry kwadratowe otoczenia budynku. Wykonano elementy małej architektury, m.in. ławki, kwietniki, maszty flagowe. Zakończono prace drogowe. Po sadzono drzewa, krzewy i rośliny kwietnikowe.
W sumie w ramach projektu wykończono 58 pomieszczeń, w tym 15 sal wykładowych, laboratorium językowe, trzy pracownie komputerowe. Łącznie pomieszczenia wyposażono w 1345 sztuk mebli biurowych. Warto podkreślić, że pomieszczenia są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Budynek Uniwersytetu Śląskiego przy ul. Grota Roweckiego kosztował 69,5 mln zł.
Budowę sfinansowało konsorcjum Gminy Sosnowiec i Uniwersytetu Śląskiego,które wyłożyło 27,3 mln zł, w tym UŚ – 6,1 mln zł. Projekt uzyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (w ramach programu ZPORR) w kwocie 36,1 mln
Całkowite wydatki kwalifikowalne II etapu projektu pn. „Budowa Centrum Dydaktyczno-Naukowego Neofilologii Uniwersytetu Śląskie go w Sosnowcu – etap II” wynoszą: 4 645 083,41 zł. Wartość dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 wynosi 3 948 320,89 zł, co stanowi 85 proc. kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu.

W ramach te go projektu Gmina Sosnowiec już uzyskała częściową refundację wydatków objętych wnioskiem w wysokości 3,7 mln, co stanowi 95 proc. wydatków kwalifikowalnych.


Modernizacja infrastruktury autobusowej transportu publicznego na terenie gmin Będzin, Dąbrowa Górnicza i Sosnowiec

24 stycznia 2006 roku została podpisana umowa nr Z/2.24/I/1.6/27/05U/223/06 o dofinansowanie projektu "Modernizacja infrastruktury autobusowej transportu publicznego na terenie gmin Będzin, Dąbrowa Górnicza i Sosnowiec" pomiędzy Instytucją Pośredniczącą reprezentowaną przez Wojewodę Śląskiego Tomasza Pietrzkowskiego a Porozumieniem gmin Sosnowiec, Będzin, Dąbrowa Górnicza i Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej sp. z o.o. w Sosnowcu, reprezentowanym przez Kazimierza Górskiego - Prezydenta Miasta Sosnowca - Lidera Porozumienia.
Umowę podpisano w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006. (Priorytet 1 - Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów; Działania 1.6. Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach
Całkowita wartość projektu wynosi 73 409 070,97 PLN

Wielkość dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 29 023 097,10 PLN - tj. 49,26 % wydatków kwalifikowanych projektu.

W ramach projektu odnowiono 22 linie autobusowe poprzez:
1. budowę pętli autobusowej na ul. Kleeberga w Sosnowcu – zadanie zrealizowane
2. budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic 11 Listopada – ul. Mjr. Hubala Dobrzańskiego w Sosnowcu – zadanie zrealizowane
3. budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Al. Blachnickiego – ul. Kisielewskiego w Sosnowcu – zadanie zrealizowane
4. przebudowę dworca autobusowego na ul. Mościckiego w Sosnowcu - zadanie zrealizowane
5. modernizację 48 przystanków autobusowych w Będzinie – zadanie zrealizowane
6. modernizację 171 przystanków autobusowych w Sosnowcu – zadanie zrealizowane
7. modernizację 161 przystanków autobusowych w Dąbrowie Górniczej
8. zakup 72 sztuk autobusów niskopodłogowych dla PKM sp. z o.o. w Sosnowcu – zadanie zrealizowane.


Budowa Kolektora "Bobrek"

W wyniku realizacji Projektu wybudowany zostanie kolektor ściekowy o łącznej długości 15 484 m, w tym kanał grawitacyjny od śr. 0,50 m do śr. 1,20m - 12 719 m, rurociągi tłoczne od dz 125 mm do 2x600 mm o długości 2 765 m oraz 4 przepompownie ścieków, w tym główna o wydajności Q= 640 l/sek dwie o wydajności Q= 15 l/sek każda, a trzecia o wyd. Q=60 l/sek.

Kolektor "Bobrek" zapewni odbiór i doprowadzenie ścieków do istniejącej oczyszczalni z terenów już skanalizowanych , a w przyszłości umożliwi utworzenie systemu odprowadzania ścieków z terenów obecnie nie skanalizowanych. Na swej trasie kolektor Bobrek przechodzić będzie syfonem pod rzeką i pod magistralą wodociągową, przewiertem pod torami kolejowymi, tramwajowymi i drogami, wymagane będzie na jego trasie wykonanie zabezpieczeń i przekładek istniejącego uzbrojenia. Po wyłączeniu i zlikwidowaniu istniejących nieefektywnych oczyszczalni, ścieki będą tłoczone do kolektora przez przepompownie tłoczne osiedlowe, a główna przepompownia przetłoczy je do oczyszczalni ścieków "Radocha II".


Kolektor Bobrek swym zasięgiem zlewni zapewni odbiór ścieków od ok. 130 000 mieszkańców miast : Sosnowca, Katowic i Mysłowic.
Będzie przebiegał wzdłuż rzeki Bobrek od oczyszczalni Kazimierz Ostrowy (planowanej do likwidacji) i dalej wzdłuż rzeki Czarna Przemsza (która oddziela Sosnowiec od Katowic i Mysłowic), aż do oczyszczalni Radocha II.


„Gospodarka wodno-ściekowa w Sosnowcu - Etap II”

Miasto Sosnowiec podjęło się realizacji projektu „Gospodarka ściekowa w Sosnowcu” w celu poprawy warunków życia mieszkańców oraz spełnienia wymagań Unii Europejskiej w zakresie oczyszczalni ścieków komunalnych.
Projekt „Gospodarka ściekowa w Sosnowcu” zainicjowany został w dniu 19-12-2003r. decyzją Komisji Europejskiej o przyznaniu dofinansowania.
Największa w historii miasta inwestycja o wartości około 106 mln zł, polegała na budowie ponad 15-kilometrowego kolektora sanitarnego „Bobrek” wraz z 4 przepompowniami oraz modernizacji oczyszczalni ścieków Radocha II.
Kolektor Bobrek zlokalizowany jest w południowo- wschodnich rejonach Sosnowca i zapewnia odbiór ścieków z terenów już skanalizowanych, a w przyszłości umożliwi utworzenie systemu odprowadzania ścieków z terenów obecnie nie skanalizowanych.
Modernizowana oczyszczania, poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych i automatyzację pracy urządzeń gwarantuje osiągnięcie wymaganych przepisami prawa maksymalnych pomiarów stężeń substancji organicznych zawartych w ściekach oczyszczonych.
Realizacja Projektu „Gospodarka ściekowa w Sosnowca” to pierwszy etap porządkowania gospodarki ściekowej w mieście.
Aktualnie opracowywany jest II etap Projektu dotyczący budowy sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i ogólnospławnej w rejonach dotychczas nie skanalizowanych lub na, terenach na których sieci są w bardzo złym stanie technicznym. Łączna długość sieci kanalizacyjnej, planowanej do realizacji w ramach Projektu wynosi około 349 km Szacunkowa wartość projektu wynosi około 670 mln zł, a okres realizacji przypada na lata 2010-2015.


Projekty Sosnowca dofinansowane z funduszy strukturalnych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport

1. „Przebudowa drogi krajowej DK-79 w terenie miasta Sosnowca – etap I”, zadanie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego SPOT – Transport.

Zadanie obejmuje przebudowę drogi krajowej DK – 79 (Orląt Lwowskich) na długości 1,5 km – od granicy z miastem Mysłowice do mostu na rzece Białej Przemszy wraz z uzbrojeniem w zakresie:
- przebudowa drogi,
- przebudowa chodników,
- budowa rond – 2 szt.,
- przebudowa oświetlenia ulicznego,
- przebudowa sieci elektro-energetycznej,
- przebudowa sieci kanalizacyjnej,
- przebudowa sieci teletechnicznej,
- przebudowa wodociągu.

W dniu 14.07.2005 r. w Warszawie została podpisana umowa z Ministerstwem Infrastruktury na dofinansowanie przedmiotowego zadania ze środków unijnych.

Wskaźniki produktu zostały osiągnięte zgodnie z założeniami.
- długość przebudowanej drogi- 1,50km,
-powierzchnia nawierzchni jezdni przebudowanej- trasa główna- 13 700 m²,
-chodniki 8 300 m²,
-skrzyżowania typu „Małe rondo” 2szt.

Zadanie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport.

w ramach Priorytetu 2. Bezpieczniejsza infrastruktura drogowa
w ramach Działania 2.2 Usprawnienie przejazdów drogami krajowymi przez miasta na prawach powiatu

Wartość projektu – 15 019 767,16 zł.,
w tym:
- środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionów – 11 264 825,36 zł.,


Projekt wpłynął na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz usprawnienie przejazdu DK- 79 będącą alternatywą płatnej autostrady. Jednocześnie poprawiła się płynność ruchu drogowego. Osiągnięte parametry techniczne jezdni są zgodne z wymogami UE.

2. „Przebudowa drogi krajowej DK-79 w terenie miasta Sosnowca – etap II”, zadanie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego SPOT – Transport.

Zadanie obejmowało przebudowę drogi krajowej DK – 79 (Orląt Lwowskich) na długości 1,3 km – od mostu na rzece Białej Przemszy do wjazdu na DK nr 1 wraz z uzbrojeniem w zakresie:
- przebudowa drogi,
- przebudowa chodników,
- przebudowa oświetlenia ulicznego,
- przebudowa sieci elektro-energetycznej,
- przebudowa sieci kanalizacyjnej,
- przebudowa sieci teletechnicznej,
- przebudowa wodociągu.

W dniu 14.07.2005 r. w Warszawie została podpisana umowa z Ministerstwem Infrastruktury na dofinansowanie przedmiotowego zadania ze środków unijnych.

W dniu 14.07.2005 r. w Warszawie została podpisana umowa z Ministerstwem Infrastruktury na dofinansowanie przedmiotowego zadania ze środków unijnych.
Realizacja projektu w latach 2005-2006.
Wskaźniki produktu zostały osiągnięte zgodnie z założeniami.
-długość przebudowanej drogi 1,27km
- powierzchnia jezdni przebudowanej- trasa główna 14 000 m²,
-chodniki 3 700 m²

Zadanie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport.

w ramach Priorytetu 2. Bezpieczniejsza infrastruktura drogowa
w ramach Działania 2.2 Usprawnienie przejazdów drogami krajowymi przez miasta na prawach powiatu

Wartość projektu – 10 323 655,59 zł.,
w tym:
- środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionów – 7 740 875,04 zł.,

Projekt wpłynął na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz usprawnienie przejazdu DK- 79 będącą alternatywą płatnej autostrady. Jednocześnie poprawiła się płynność ruchu drogowego. Osiągnięte parametry techniczne jezdni są zgodne z wymogami UE.


Dostępne centrum - modernizacja układu komunikacyjnego ul. Piłsudskiego w Sosnowcu - III etap.

Działania 1.1 Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi: 6.693.750 PLN (75% wartości całego projektu).
Opis: Inwestycja objęta projektem stanowi III etap (finalny) realizacji przedsięwzięcia, którego celem jest udrożnienie układu drogowego ul. Piłsudskiego, na odcinku skrzyżowania z ulicami Sobieskiego i Dęblińską w centrum miasta Sosnowca.
Modernizacja ulicy polega przede wszystkim na wykonaniu w miejscach dotychczasowych chodników dla pieszych, nowych dodatkowych jezdni drogowych oraz przełożeniu ruchu pieszego do tuneli wykonanych poza przyczółkami istniejącego wiaduktu. Zadanie jest bardzo złożone, wymaga wykonania wielu prac towarzyszących: przezbrojenia terenu, zmiany organizacji ruchu, przebudowy elementów małej architektury, instalacji nowej sygnalizacji świetlnej, remontu podpór i adaptacji murów oporowych.
Dzięki realizacji projektu poprawi się dostępność komunikacyjna miasta. Bezkolizyjne połączenie drogowe pozwoli na bardziej komfortowe, bezpieczne i mniej czasochłonne dostanie się do centrum miasta, także środkami komunikacji miejskiej.


"Projekt współfinansowany przez fundusz PHARE 2003/005-710.01.02 Inicjatywa III małe projekty Infrastrukturalne w gminach hutniczych" Rekultywacja centralnej części terenu, o powierzchni 4,95 ha, byłej KWK "Sosnowiec” Projekt 2003/005-710.01.02.SO.01

Roboty budowlane prowadzone na terenach byłej KWK „Sosnowiec” w ramach Projekt o nawie „Rekultywacja centralnej części terenu, o powierzchni 4,95 ha, byłej KWK „Sosnowiec” w Sosnowcu” współfinasowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zostały zakończone w listopadzie 2006 r. Celem bezpośrednim było przygotowanie techniczne terenu dla realizacji dróg wewnętrznych wraz z uzbrojeniem, dzięki którym skomunikowany zostanie teren poprzemysłowy z pozostałą częścią miasta oraz w dalszej części wprowadzenie na ten teren nowych podmiotów gospodarczych z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W ramach tej części inwestycji wykonano następujące roboty budowlane:
- Makroniwelację techniczną wykonano w pasie 2x30 mb licząc od ul. Kombajnistów do ul. Narutowicza. Wykonano roboty ziemne w ilości około 74.000 m3 w obrębie hałdy Sosnowiec (bez wywozu gruntów poza teren KWK „Sosnowiec”)
Makroniwelacja:
- Vnas = 65.357,2 m3,
- Vwyk = 8.885,1 m3
∑V ≈ 74.000 m3
- Wykonano połączenie kolektorem Ø 800 KWH pomiędzy ulicami: Narutowicza i Kombajnistów z przeciskiem pod ul. Narutowicza i połączeniem kanałem Ø 1000 do istniejących kolektorów w rejonie osiedla Zamkowa w Sosnowcu. Wykonano również przejście przez ul. Kombajnistów dla odwodnienia rejonu osiedla Jaskółek oraz odgałęzieniem wzdłuż ul. Kombajnistów.

„Rewitalizacja terenów po byłej KWK „Sosnowiec” – etap III, drogi wewnętrzne na terenie KWK „Sosnowiec” oraz Rewitalizacja terenów po byłej KWK „Sosnowiec” – etap III, budowa infrastruktury technicznej sieci wodno – kanalizacyjnej.”


„Rewitalizacja terenów po byłej KWK „Sosnowiec” – etap III, drogi wewnętrzne na terenie byłej KWK „Sosnowiec”, etap I”

W ramach w/w zadania inwestycyjnego wybudowano sieć dróg o charakterze ulicznym z podziałem na następujące odcinki:
- droga łącząca ul. Kombajnistów z ul Narutowicza oznaczona w planie zagospodarowania przestrzennego miasta jako droga 010KL w zakresie jezdni długości 467 m, obustronnego chodnika o łącznej długości około 767 m i jednostronnej ścieżki rowerowej o długości 300 m. Ze względu na zmianę układu dróg oraz planowane roboty kanalizacyjne od strony „FERROLI POLAND” zrezygnowano z budowy chodnika i ścieżki rowerowej o długości około 167 m.
- droga oznaczona w planie zagospodarowania przestrzennego miasta jako droga 08KL w zakresie jezdni o długości około 306 m, obustronnego chodnika o łącznej długości około 612 m i jednostronnej ścieżki rowerowej o długości 306 m.
- droga oznaczona w planie zagospodarowania przestrzennego miasta jako droga 013KL w zakresie jezdni o długości około 258 m, jednostronnego chodnika i ścieżki rowerowej o długości około 258 m.
Ponadto roboty budowlane objęły również oświetlenie dróg, roboty przekładkowe oraz zabezpieczenie istniejącego uzbrojenia.


„Rewitalizacja terenów po byłej KWK „Sosnowiec” – etap III, budowa infrastruktury technicznej sieci wod – kan”

W ramach w/w zadania inwestycyjnego w pasie wybudowanych dróg wewnętrznych na terenie byłej KWK „Sosnowiec” powstała kanalizacji deszczowej, kanalizacja sanitarna oraz sieć wodociągowa.

Cel i uzasadnienie projektu:
Sieć dróg wewnętrznych wraz z uzbrojeniem będzie realizowana w celu skomunikowania tego terenu oraz włączenie go w sieć układu drogowego miasta Sosnowca. Projekt rewitalizacji terenów po byłej KWK „Sosnowiec” obejmuje działania inwestycyjne związane z zagospodarowaniem terenów poprzemysłowych dla potrzeb planowanej działalności gospodarczej. Projekt ma na celu przewrócenie zdegradowanym terenom poprzemysłowym funkcji gospodarczej. Kompleksowe działania związane z realizacja i modernizacją infrastruktury drogowej i technicznej umożliwi stworzenie warunków do powstawania nowych, trwałych miejsc pracy, poprzez uruchomienie nowego terenu aktywności gospodarczej.

Finansowanie zadania:
Zadanie było realizowane ze środków budżetowych miasta oraz ze środków Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Kwota przeznaczona przez KSSE – 1.400.000,00 PLN w zakresie:
- realizacji układu drogowego tj. droga 08Kl – 1.209.436,00 PLN
- opracowanie projektu - 190.564,00 PLN


Rewitalizacja terenów po byłej KWK „Sosnowiec” – etap I: Przebudowa ul. Kombajnistów

Ulica Kombajnistów zlokalizowana jest w bezpośrednim sąsiedztwie terenów poprzemysłowych KWK „Sosnowiec”, po ich wschodniej stronie, stanowiąc jedną z głównych tras komunikacyjnych umożliwiających połączenie tego terenu z miastem oraz całym regionem.
Zasadniczym celem projektu rewitalizacji terenów byłej KWK „Sosnowiec”, której jednym z etapów jest przebudowa ul. Kombajnistów, jest ożywienie gospodarcze i społeczne, w tym nadanie obiektom i terenom zdegradowanym nowych funkcji gospodarczych.

Głównym celem zrealizowanej przebudowy ul. Kombajnistów było skomunikowanie (usprawnienie komunikacji) przedmiotowego obszaru z terenami poprzemysłowymi byłej KWK „Sosnowiec” poprzez stworzenie odpowiedniej infrastruktury drogowej, w dalszej kolejności natomiast wprowadzenie na ten teren nowych podmiotów gospodarczych z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Inwestycja przyczyni się do wspierania i stwarzania dogodnych warunków powstawania i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, które na tym terenie znajdą dostosowaną do charakteru ich działalności infrastrukturę, obsługę oraz specjalistyczną pomoc.

Koszt realizacji zadania:
Całkowity koszt realizacji zadania wyniósł 7.690.299,17 zł. Zadanie uzyskało dofinansowanie w ramach „Programu łagodzenia w regionie śląskim skutków restrukturyzacji zatrudnienia w górnictwie węgla kamiennego – II etap” ze środków Banku Rozwoju Rady Europy, w wysokości 2.958.709,38 zł. Umowę dofinansowania podpisano dnia 12.10.2006 r.

Zakres:
W wyniku realizacji zadania przebudowana została ul. Kombajnistów na odcinku od skrzyżowania z ul. Jaskółek do skrzyżowania z ul. Zaruskiego (łącznie z rondem na skrzyżowaniu ul. Zaruskiego / Kombajnistów oraz drogą dojazdową do Całorocznego Centrum Sportowo – Rekreacyjnego Środula). Zakres robót obejmował:
- przebudowę jezdni wraz z odwodnieniem – odcinek o długości ok. 1410 mb
- przebudowę i budowę chodnika – o długości ok. 1281 mb
- budowę ścieżek rowerowych – o długości ok. 1082 mb
- budowę 3 przystanków autobusowych
- przebudowę i budowę sieci wodociągowej – o długości ok.316 mb
- przebudowę i budowę kanalizacji sanitarnej – ok. 309 mb
- przebudowę i budowę kanalizacji deszczowej – ok. 1320 mb
- budowę i zabezpieczenie kanalizacji teletechnicznej
- przebudowę gazociągu średnio- i wysokoprężnego


"Projekt współfinansowany przez fundusz PHARE 2003/005-710.01.02 Inicjatywa III małe projekty Infrastrukturalne w gminach hutniczych" Przebudowa ulicy Wspólnej.

Projekt 2003/005-710.01.02.SO.02

Jednostka wdrażająca: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

Istniejąca nawierzchnia bitumiczna oraz z kostki bazaltowej w dużym stopniu zniszczona z licznymi wybojami i ubytkami zostanie zamieniona na nową nawierzchnię bitumiczną z przejściami dla pieszych wykonanych z kostki granitowej. Obustronnie wzdłuż jezdni zostanie wykonane odwodnienie liniowe z kostki bazaltowej. Istniejąca nawierzchnia chodników zostanie zamieniona na nową z kostki betonowej i granitowej z wydzielonymi miejscami na miejsca parkingowe z kostki betonowej. Odcinek jezdni i chodników do przebudowy wynosi 345,42mb.

Istniejący na ulicy Wspólnej pasaż handlowy z licznymi sklepami i punktami usługowymi zostanie w ramach inwestycji przebudowany w zakresie wymiany istniejącej nawierzchni na nową nawierzchnię z kostki betonowej i granitowej z wydzielonymi miejscami na zieleń oraz ławki.

Odcinek pasażu do przebudowy wynosi 154,70mb

Projekt Finansowany jest:

Unię Europejską (75%) 386.262,80 EUR

Gmine Sosnowiec (25%) 128.754,27 EUR

Wartość kontraktu netto: 515.017,07 EUR


Przygotowanie infrastruktury technicznej dla uruchomienia "Euroterminalu" w Sławkowie

Aby funkcjonowanie Euroterminalu w Sławkowie przyniosło Sosnowcowi zamierzone cele, jakimi są rozwój przedsiębiorczości oraz atrakcyjności miasta, konieczna jest poprawa infrastruktury komunikacyjnej. Aktualnie drogowe połączenie Sosnowca z Euroterminalem odbywa się głównie wąskimi drogami miejskimi, po których przemieszcza się ciężki sprzęt, powodując degradację nawierzchni ulic oraz stwarzając zagrożenie dla pieszych oraz środowiska naturalnego. Inwestycja wspomoże rozwój gospodarczy nie tylko Sosnowca ale i całego regionu. Spowoduje także wzrost znaczenia gminy, jako miejsca pod przyszłe inwestycje. Zminimalizuje również emisję zanieczyszczeń powietrza i ograniczy emisje hałasu.
Prace będą przebiegały w trzech etapach. Pierwsze zadanie będzie polegało na budowie drogi, która połączy ulicę 11 Listopada z drogą krajową S-1 (Cieszyn - Bielsko Biała - Łódź - Gdańsk). Inwestycja pozwoli na prawidłowe skomunikowanie Euroterminalu od strony Sosnowca z kierunkami na Warszawę, Kraków i Bielsko-Białą. Nowy odcinek drogi usprawni ruch w centrum miasta i zapobiegnie zniszczeniom przeciążonych dróg miejskich. Wartość dofinansowania 9.629.200 mln zł (wartość kosztorysowa zadania 15.479.279 mln zł).
W drugiej części prace będą polegały na budowie bezkolizyjnego wjazdu i zjazdu na drogę łączącą ul. 11-go Listopada z drogą krajowa S-1 z kierunku Warszawa - Sosnowiec. Jest to kontynuacja prac z pierwszego zadania. Wartość dofinansowania 5.250.000 mln zł (wartość kosztorysowa zadania 8.019.000 mln zł).
Ostatni etap prac będzie polegał na wybudowaniu zjazdu oraz wjazdu na S-1 z kierunku Bielsko-Warszawa. Wartość dofinansowania 2.450.000 mln zł (wartość kosztorysowa zadania 3.500.000mln zł). Nowo wybudowane połączenia drogowe będą w pełni dostosowane do przepisów obowiązujących w Unii Europejskiej.
Łączna kwota pozyskanych przez Sosnowiec środków: 17.329.200 mln zł


I kwatera składowiska odpadów komunalnych

W sosnowieckiej dzielnicy Juliusz w Sosnowcu oddano do użytku pierwszą kwaterę nowego składowiska odpadów komunalnych. Wstęgę przecięli uroczyście przedstawiciele władz samorządowych z prezydentem Kazimierzem Górskim i przewodniczącym Rady Miejskiej Bogusławem Kabałą oraz szefowie firm wykonawczych. W ten sposób zakończony został II etap inwestycji. Składowisko powstało na terenie wyrobiska poeksploatacyjnego Kopalni Piasku "Maczki-Bór". Jego powierzchnia wynosi 4 ha, a pojemność 390 tys. m3. Docelowo składowisko zajmie obszar 26 ha i będzie służyć miastu przez co najmniej 30 lat. Przy obecnym tempie gromadzenia odpadów - I kwatera zapełniana będzie przez około 4 lata. Zatrudnienie znajdzie tam 20 osób. Budowa kwatery trwała rok. Wykonawcą robót było Nadodrzańskie Przedsiębiorstwo Inżynieryjne EKOMEL Sp. z o.o. z Sulechowa. Koszt budowy wyniósł 6,858 mln zł. Władzom miasta udało się pozyskać dofinansowanie z: Funduszu na Rzecz Rozwoju Infrastruktury Lokalnej w wysokości 2 mln zł, Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska w wysokości 3,6 mln zł oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach w wysokości 1 mln zł. Całkowity koszt budowy składowiska wyniósł 12,9 mln zł. Zrealizowana obecnie inwestycja jest elementem "Budowy kompleksowego systemu gospodarki odpadami w Sosnowcu". Na terenie Sosnowca funkcjonuje obecnie system zbiórki odpadów niesegregowanych (zmieszanych), które bezpośrednio kierowane są na składowisko. System gromadzenia i wywozu odpadów opiera się obecnie wyłącznie na działalności prywatnych podmiotów działających na terenie Sosnowca. Nowoczesne składowisko odpadów stałych spełnia wymagania ochrony środowiska w zakresie ochrony gleb, wód gruntowych i powierzchniowych. Spełnia ono również warunki przeciwdziałania uwalniania się odorów i niekontrolowanej emisji gazu wysypiskowego. Jest to obiekt inżynierski, dla którego zaprojektowano i wykonano drenaż wód powierzchniowych, drenaż gazu wysypiskowego, zminimalizowano infiltrację wód opadowych do złoża odpadów (uszczelnienie warstwy wierzchniej), wykonano drenaż odcieków ze składowiska, uszczelniono dno i boki składowiska, które przeciwdziałają wyciekowi poza składowisko. Wybudowane kwatera pozwoli na zmianę oddziaływania składowiska na otoczenie i służyć będzie dalszemu usprawnianiu gospodarki odpadami w rejonie Sosnowca. Na terenie obecnie eksploatowanego składowiska zabudowana jest instalacja do przetwarzania gazu na energię elektryczną. Urządzenia pracują pod nadzorem duńskiej firmy na mocy porozumienia z Urzędem Miasta Sosnowca. Do instalacji podłączone jest nowo wybudowane składowisko w zakresie dostarczenia i przetworzenia gazu. Emisja gazów z wysypiska związana jest z następującymi samorzutnie procesami biologicznego rozkładu substancji organicznej zawartej w odpadach.

Obecnie obowiązujące w Polsce przepisy w zakresie gospodarki odpadami, jak również wymagania wynikające z obowiązujących w Unii Europejskiej dyrektyw stawiają nowe wymagania dla systemów gospodarowania odpadami.
Aby spełnić zarówno polskie jak i europejskie przepisy związane z gospodarką odpadami Gmina Sosnowiec przystąpiła do Projektu „Budowa kompleksowego systemu gospodarki odpadami w Sosnowcu”, który ubiega się o dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej.
Teren planowanych robót budowlanych w ramach Projektu zlokalizowany jest przy ulicy Grenadierów (teren byłej kopalni piasku Maczki-Bor). Zakres rzeczowy Projektu obejmuje wykonanie: kolejnej kwatery do składowania odpadów, kwater do składowania odpadów azbestowych, zakładu demontażu odpadów wielkogabarytowych (magazyn), stacji segregacji, kompostowni odpadów zielonych, instalacji do przetwarzania odpadów biodegradowalnych, magazynu odpadów niebezpiecznych, linii przetwarzania odpadów budowlanych.
Inwestycja przewiduje również wdrożenie projektu selektywnej zbiórki odpadów oraz edukacji ekologicznej w zakresie segregacji odpadów komunalnych.
Szacunkowa wartość projektu wynosi około 88 mln zł, z czego planowana wartość dofinansowania z Funduszu Spójności wynosi 61 mln zł.


Adaptacja budynku pokopalnianego w Sosnowcu dla potrzeb wydziałów Politechniki Śląskiej.

Projekt dofinansowany w ramach Działania 3.3 Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi: 4.578.170 PLN (wartość projektu 6.104.226,08 PLN).
Opis: Projekt zakłada przystosowanie istniejącego budynku pokopalnianego na potrzeby kierunków: Inżynieria Materiałowa, Metalurgia, Zarządzanie i Inżynieria Produkcji w ramach Wydziału Inżynierii Materiałowej i Metalurgii oraz kierunków: Automatyka i Robotyka, Elektronika i Telekomunikacja, Informatyka w ramach Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej w Katowicach. W ramach prac adaptacyjnych przeprowadzone zostaną niezbędne remonty: prace konstrukcyjne, wymiany i montaże instalacji. przy adaptacji budynku uwzględnione zostaną wymagania architektoniczne związane z potrzebami osób niepełnosprawnych. Powstaną nowe sale wykładowe, ćwiczeniowo-seminaryjne, laboratoria, aula, biblioteka i czytelnia, pomieszczenia dziekanatu i pomieszczenia zaplecza socjalnego.
W wyniku realizacji projektu zdegradowanym obiektom poprzemysłowym nadana zostanie zupełnie nowa funkcja, a oferta edukacyjna miasta zostanie rozszerzona i w bardziej optymalny sposób dostosowana do potrzeb regionalnego rynku pracy.


Przebudowa ul. Kornela Makuszyńskiego


Zakończyła się przebudowa ulicy Makuszyńskiego

Koszt inwestycji:

2 mln zł z "Programu Łagodzenia w Regionie Śląskim Skutków Restrukturyzacji Zatrudnienia w Górnictwie Węgla Kamiennego".

2.821.149,01 zł udział własny Gminy


Przebudowa i remont układu komunikacyjnego oraz placu w rejonie ul. Dęblińskiej, Kołłątaja i Sadowej

Termin realizacji: 31 października 2005 r.

Koszt inwestycji:
1.353.090,24 zł z "Programu Łagodzenia w Regionie Śląskim Skutków Restrukturyzacji Zatrudnienia w Górnictwie Węgla Kamiennego".
2.000.000 udział własny Gminy


Budowa drogi dojazdowej do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej obszar Dańdówka


Droga wybudowana - maj 2005r.

Wykonawca: SPRI z Czeladzi

Koszt inwestycji:

1.054.018,76 zł z "Programu Łagodzenia w Regionie Śląskim Skutków Restrukturyzacji Zatrudnienia w Górnictwie Węgla Kamiennego".
1.240.000 zł udział własny


Remont wiaduktu nr 2 łączącego DK-86 z DK-94


Remontowany wiadukt jest już przejezdny. Otwarto go 15 lipca 2005r.

Wykonawca: Przedsiębiorstwo ARMEX Sp. z o.o. z Sosnowca

Koszt inwestycji: 3.780.007,- zł

w tym: 2,5 mln zł drogowej subwencji z Ministerstwa Infrastruktury


Modernizacja i rozbudowa Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego przy Alei Mireckiego

W trakcie I etapu inwestycji wykonano bieżnię wokół stadionu, bieżnię dla sprinterów i bieżnie do biegu z przeszkodami. Zamontowano także skocznie do skoku w dal, wzwyż i o tyczce, rzutnie do pchnięcia kulą, rzutu dyskiem, młotem i oszczepem. Ponadto obiekt posiada zadaszoną trybunę i urządzenia rozgrzewkowe dla sportowców. Zakończyły się również prace nad zapleczem socjalnym dla sportowców.


Modernizacja Stadionu Ludowego przy ul. Kresowej

Trwa modernizacja Stadionu Ludowego

W ramach prac wykonano:

  • remont trybuny głównej ibudynku nad trybuną,
  • zadaszenie trybuny na ponad 1000 miejsc
  • wykonanie stanowisk dla dziennikarzy,
  • sektor z miejscami siedzącymi po przeciwnej stronie oraz montaż nowej tablicy informacyjnej.
  • trwają prace nad budową pełnowymiarowego boiska treningowego ze sztuczną nawierzchnią (termin: koniec 2009r.)

Budowa Całorocznego Centrum Sportowo-Rekreacyjnego w Parku Środula

28 czerwca 2005r. w siedzibie Urzędu Miejskiego w Sosnowcu rozstrzygnięty został pisemny przetarg nieograniczony na 30-letnią dzierżawę gruntu położonego w Sosnowcu w rejonie ulic gen.Zaruskiego, Blachnickiego i 3 Maja z przeznaczeniem pod zagospodarowanie. Przetarg wygrała - Sportowa Dolina Sp.z o.o z siedzibą w Bytomiu.


Budowa drogi dojazdowej do nowych terenów inwestycyjnych (bocznica S-1) CTL "Maczki-Bór"

Dobra wiadomość dla mieszkańców osiedla Bór, ulic Wojska Polskiego, Tuwima oraz Długiej! Od 18 września 2007 roku samochody ciężarowe jadące do firmy CTL Maczki-Bór będą korzystały z nowego połączenia drogowego. Samochody ciężarowe zostaną przekierowane na obwodnicę wschodnią GOP – drogę ekspresową S1, przy której został wybudowany zjazd. Wspólna inwestycja gminy Sosnowiec oraz firmy CTL Maczki-Bór odciąży miejskie jezdnie a także w znacznym stopniu przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w rejonie wspomnianych dróg. Gmina na inwestycję przeznaczyła 1,6 mln zł, natomiast CTL Maczki-Bór zagwarantowało środki w wysokości ponad 2,3 mln zł. Wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum „Polski Asfalt” z Wrocławia. Inwestycja przyczyni się także do ożywienia niewykorzystanych dotychczas terenów poprzemysłowych, którymi już teraz interesują się inwestorzy.

Budowa drogi obejmowała:

- pas wyłączenia ruchu z drogi S-1

- pas włączenia ruchu do drogi S-1

- odcinek drogi do terenów CTL Maczki-Bór

- budowę odwodnienia


Inwestycje w szpitalach


Szpital przy ul. Zegadłowicza („jedynka”)
Modernizacja Izby Przyjęć – 1,1 mln zł.
Nowy aparat do znieczuleń oraz stół rentgenowski – 300 tys. zł
Projekt zabezpieczenia przeciwpożarowego

Szpital w Zagórzu („trójka”)
Rezonans magnetyczny zakupiony ze środków UE – 3,5 mln zł  (dotacja gminy – 900 tys. zł).
Pawilon pod Centrum Rehabilitacji – 580 tys. zł


Stadion Ludowy

Stadion Ludowy cały czas jest gruntownie modernizowany. Łącznie na modernizację obiektu miasto w latach 2007-2009 przeznaczy 28.197.009 zł.

Do tej pory wykonano:
- nowe oświetlenie
- podgrzewana murawa
- zadaszenie trybun na ponad 1000 miejsc
- remont szatni wraz z zapleczem sanitarnym, oraz pokoju antydopingowego i gabinetów lekarski.
- do 2009 roku powstanie pełnowymiarowe boisko treningowe ze sztuczną nawierzchnią.


Inwestycje na innych obiektach sportowych

Modernicacja "Stadionu Zimowego"

Sosnowieckie lodowisko może poszczycić się nowymi szatniami dla zawodników oraz przebudowanymi gabinetami odnowy biologicznej. Gruntownie wyremontowane zostały również dwie inne szatnie.

Modernizacja obiektów AKS-u Niwka

Stadion piłkarski wzbogacił się o nowoczesną trybunę z 300. miejscami siedzącymi a także w boksy dla zawodników rezerwowych. Modernizowana jest również hala na której zamontowano bandy, profesjonalny zegar z tablicą a także wydzielono dwie salki treningowe.

Budowa hali szermierczej

Zakończyła się budowa sali dla sosnowieckich szermierzy. Znalazło się tam 8 plansz wraz z zapleczem obejmującym pomieszczenia dla trenerów, magazyn sprzętu sportowego wraz z suszarnią. Na budowę udało się pozyskać dofinansowanie z Ministerstwa Sportu i Turystyki w kwocie 1 mln zł. Realizacja zadania, które zamknie się ogólną sumą ok. 2,7 mln zł zakończyło się we wrześniu 2008 roku.


Przebudowa jezdni Alei Ignacego Paderewskiego

Koszt inwestycji:

* 2 mln zł z "Programu Łagodzenia w Regionie Śląskim Skutków Restrukturyzacji Zatrudnienia w Górnictwie Węgla".
* 3.078.250,84 zł udział własny Gminy


„Budowa drogi pomiędzy ul. Mikołajczyka i ul. Wojska Polskiego”

Budowa drogi jest w fazie koncepcji i ma na celu skomunikowanie terenów gminnych z terenami należącymi do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej położonych pomiędzy ul. Wojska Polskiego i ul. Mikołajczyka.

Urząd Miejski w Sosnowcu
Aleja Zwycięstwa 20, 41-200 Sosnowiec
tel: (32) 296 0 600, faks: (32) 296 0 605
e-mail: um@um.sosnowiec.pl